FILM PLNÝ CHYB: Katastrofa letu č.19 je opravdu katastrofa. Všimli jste si těch nejzásadnějších nesmyslů?

Aktualizováno 25.06.2017

Galerie: Katastrofa letu č.19 - 5
Zdroj: Archiv TV Nova

Byl to zcela obyčejný den na velkém letišti v USA. Letadla tu vzlétají i přistávají každou chvíli. Každý pilot zná svůj čas i dráhu, řídicí věž dohlíží na dodržování řádu i času. Co se ale stane, když se do zaběhnutého systému vloudí chybička?

Prvotřídní mezikontinentální letoun a malé dopravní letadlo mají odlet ve stejnou dobu. Každý má svůj čas, ranvej i přesné pokyny ke vzletu. Došlo ale k chybě a ve vzduchu dojde ke srážce. Osamělý pilot malého letadla srážku nepřežije, posádka druhého stroje má o něco větší štěstí. Kapitán Glen Singer však záhy zjistí, že letoun má vážně poškozené přístroje a narušenou manévrovací schopnost, a tak neustálé nabírá větší výšku.

Pasažérům i posádce hrozí nedostatek kyslíku a postupně i podchlazení. Posádka děla všechno možné, aby srovnala kurz stoupajícího letadla, jelikož každou chvíli letoun dosáhne kritického bodu, kdy okolní tlak bude tak velký, že letadlu vypoví motory. Kapitán Glen Singer děla vše, co je v jeho sílách, aby společně s vedením letiště a leteckými inženýry našli způsob, jak desítky cestujících dopravit do bezpečí...

Zdroj: Archiv TV Nova

I přes napínavý příběh můžeme se ve filmu Katastrofa letu č.19 všimnout několika faktických chyb i scén, které zcela popírají fyzikální zákony. Všimli jste se jich také? Tady je TOP 10 chyb filmu Katastrofa letu č.19!

1. Dle scénáře letoun přistává v Seattlu. Avšak záchranná auta, co přijedou na pomoc letadlu na letišti, mají nápis Dallas Municipal Airport.

2. Ve scéně, kdy zásahová jednotka střílí z vrtulníku do výškového kormidla letadla, můžeme vidět, že stopy od kulek jsou na jiné straně letounu.

3. Pilot požádá řídicí věž, aby jim hlásila nadmořskou výšku, protože po srazu s aerobusem nevěří přístrojům v letadle. Je to ale nesmysl, jelikož řídicí věž dostává všechny údaje právě z letadel přes radar.

4. Když letadlo společnosti Questair vyjíždí na vzletovou dráhu, na pravá straně letoun můžeme zřetelně vidět nápis originální letecké společnosti Canadian.

5. V jedné scéně vidíme, jak helikoptéra AH-64 Apache letí ve vysoké nadmořské výšce proti silnému nárazovému větru. Ve skutečnosti to ale není možné – helikoptéry v nárazovém větru vůbec nelétají a pro tyto stroje je téměř nemožné pracovat v takto velké nadmořské výšce.

6. Na rozdíl od toho, co vidíme ve filmu, v reálném životě letadla mají zásobu kyslíku pouze pro posádku a pouze pro nouzové situace. Kyslíkové masky pro pasažéry jsou ve skutečnosti jen chemické generátory kyslíku, které můžou vytvářet kyslík po dobu nejvíce půl hodiny.

Zdroj: Archiv TV Nova

7. Mezi pasažéry vidíme matku s malým dítětem, co sedí vedle nouzového východu. Ve skutečnosti ale dle leteckého řádu malé děti nesmějí sedět u nouzového východu a na registraci na let by pasažéři s dítětem toto místo nikdy nedostali.  

8. Ve scéně, kdy se otevřou dveře kokpitu, proud vzduchu ihned odfoukne všechny věci v SALONU do zadní časti letadla. Dle zákonu fyziky měly ale letět dopředu.

9. Letadlo N9748C vzlétá z ranveje 090, zatímco velký mezikontinentální letoun z ranveje 040. Jelikož se jedná o sudé a liché číslo, tak to znamená, že vzletové dráhy vedou různými směry. Poté, co piloti dostanou varování před srážkou, jasně vidíme, že oba letouny zatáčejí doprava. Takže je jasné, že by se nemohly srazit.

10. Filmové letadlo Gallant 270 je vyrobeno společnosti Gallant Aviation. Ve skutečnosti žádná taková společnost neexistuje, svůj název dostala nejspíš na počest producenta filmu Michaela O. Gallanta.

Napínavý thriller Katastrofa letu č.19 sledujte v úterý 30. května od 20.00 na Nova Cinema nebo v repríze ve středu 31. května od 15.55!

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

FILMOVÉ DRAMA podle skutečného příběhu: Mark Wahlberg trpěl hlavně tím, jak málo měří

Pomsta, boj o naftu a tíživý postapokalyptický svět: Který díl série Šílený Max je nejlepší? HLASUJTE!


Novinky z NOVY